V utorok 21. februára uplynie 70 rokov odvtedy, kedy prerazili
Bujanovský tunel, najdlhší dvojkoľajný tunel v bývalom Československu.
Je súčasťou železničnej trate Margecany – Kysak, ktorá tvorila dôležitú
súčasť niekdajšej Trate družby zo Žiliny až po Čiernu nad Tisou.
Projekt výstavby tunela bol vypracovaný bez dokončeného geologického
prieskumu, stavať sa začalo bez jediného hĺbkového vrtu, bez
dostatočného materiálno-technického zabezpečenia i dostatočného počtu
ľudí. Napríklad ťahanice projektantov novej dvojkoľajnej trate s
vodohospodármi o definitívnom vedení trate v úseku Margecany - Kysak
trvali tri roky.
Od novembra 1950 sa na výstavbe Bujanovského tunela podieľal
špecializovaný podnik na tunelárske práce Československé stavebné
závody, národný podnik závod Baraba Praha. Prvú štôlňu však začali
míneri raziť až vo februári 1951. Denne ale razili iba tri metre.
Takýmto tempom by sa nepodarilo tunel dokončiť za plánovaných dva a pol
roka, ale až za desať rokov a pritom mala stavba v tom čase najväčšiu
prioritu.
Stavebné práce sa rozbehli až koncom októbra 1951, kedy stavbu prevzal
národný podnik Trať družby Košice. Jeho nový riaditeľ Henryk Ramič,
predtým stavbyvedúci tunela v Kraľovanoch, čoskoro pochopil, že
naplánovanie takéhoto náročného technického diela bolo povrchné a
nedostatočné, neexistoval ani pracovný harmonogram.
Práce začali do niekoľkých týždňov po jeho príchode rýchlo napredovať aj
vďaka inovatívnemu prístupu pri prerážaní, ktorý vyvinuli baníci zo
stredočeského mesta Příbram.
"Ako železo je tvrdá bujanovská hora, ale volá ľudí, ktorí sa rozhodli nad ňou zvíťaziť, je ako oceľ!" bolo napísané kriedou v smerovej štôlni na ružínskej strane. Tunel sa podarilo preraziť v noci z 20. na 21. februára 1953.
Bujanovský tunel, ktorý nahradil jednokoľajový Margecanský tunel
nachádzajúci sa v jeho tesnej blízkosti, je dlhý 3410,7 metrov a má
mierny spád smerom od Margecian ku Košiciam. Celý tunel má 425
tunelových pásov, 105 bezpečnostných výklenkov a 3 malé komory.
Na jeho výstavbe sa podieľalo viac ako tritisíc ľudí, pričom náklady
presiahli viac ako 370 miliónov korún československých (Kčs).
Zložité geologické podmienky, náročný terén i podcenenie prípravy
znamenali predĺženie výstavby a odklad otvorenia celej Trate družby a z
plánovaného termínu otvorenia v roku 1952 bol napokon rok 1955. Prvý
vlak s nákladom koľají, ktorý vypravili z Margecian, prešiel tunelom 3.
mája 1955. Premávku na novom úseku Trati družba medzi Kysakom a
Margecanmi, ktorej súčasťou bol aj Bujanovský tunel, slávnostne otvorili
13. septembra 1955.